شعار سال
دوشنبه 25 فروردین 1404
  • 1404/01/20 - 12:32
  • - تعداد بازدید: 1
  • - تعداد بازدیدکننده: 1
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در نشست خبری، تشریح کرد:

برنامه‌ها، اهداف و اولویت‌های مهارتی سال ۱۴۰۴

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای با اشاره به چالش‌های حوزه آموزش و ارتباط آن با اشتغال و بازار کار و تولید کشور به ویژه در حوزه مهارت، اولویت‌های اساسی، برنامه‌ها و طرح‌های این سازمان را در سال‌جاری تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی  سازمان آموزش فنی ‌وحرفه‌ای، «غلامحسین  محمدی»، امروز ۱۹ فروردین در جریان نشست خبری، بیان داشت: در سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، سیاست‌هایی را در گذشته شاهد بودیم که این سازمان را به سازمانی مهم در حوزه آموزش‌های فراگیر در کشور تبدیل کرده و طبق قانون، این سازمان زیست بوم آموزش‌های غیررسمی در کشور است.

وی افزود: ما بدون توجه به چالش‌ها، کاستی‌ها و مسائل مرتبط با آموزش، نمی‌توانیم به موضوع آموزش بپردازیم. کمبود نیروی کار ماهر در دو فصل تابستان و پاییز سال قبل در زمره ریسک‌های بازار کار کشور قرار گرفته است؛ هم‌چنین در کشورهای دیگر جهان، این وضعیت دیده و فقر مهارتی در این ارتباط مطرح می‌شود؛ به این معنا که فرد برای کسب یک شغل، مهارت کافی ندارد یا مهارت او به کار موردنیاز او، مرتبط نیست.

به گفته معاون وزیر؛ طبق گزارش‌های معتبر بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۹۲ میلیون شغل در جهان حذف می‌شوند و این به دلیل فقر مهارت موردنیاز بازار کار است. بیش از ۴۰ درصد افراد باید ارتقای مهارت پیدا کنند تا امکان حفظ نقش خود در بازار کار را داشته باشند.

رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، افزود: بالغ بر ۹۵ درصد کارفرمایان، ارتقای مهارت نیروی کار را در اولویت قرار داده‌اند و بیش از ۷۰ درصد کارفرمایان نیز مهارت‌های جدید متقاضیان کار را در اولویت‌های استخدام جای داده‌اند.

وی همچنین، تأکید کرد: ما در کشور، دارای یک آموزش فراگیر و متنوع هستیم. رتبه ما در شاخص میانگین تعداد سال‌های تحصیل ۶۱ جهانی و در مهارت‌های فارغ‌التحصیلان، وضعیت مناسبی نداشته و رتبه ۱۳۶ جهان است. خروجی این موارد در بازار کار نمایان شده است.

 

کمبود بیش از ۳۰۰ هزار نیروی کار در کشور

محمدی توضیح داد: در حال حاضر، کارآیی و سازگاری آموزشی کشور، بین ۴۲ تا ۴۸ درصد برآورد می‌شود. طبق برآوردها و به دلایل مختلف، نظیر سرکوب دستمزد، سالانه با کمبود بیش از ۳۰۰ هزار نیروی کار در کشور مواجه‌ایم.

وی در ادامه گفت: مهارت را باید تضمین‌کننده پایداری شغل دانست. ما در آموزش عالی و در بخش‌های علمی و کاربردی و در سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای به عنوان متولی آموزش‌های غیررسمی با چالش تناسب بین تقاضا و عرضه آموزشی مواجه‌ایم.

معاون وزیر کار، بیان کرد: براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، آموزش در درون فعالیت‌های اقتصادی رخ می‌دهد؛ در واقع بیش از ۹۰ درصد آموزش‌ها در این محیط‌ها در حال انجام است. باید به آموزش‌های تقاضامحور و همراه با صنایع و فعالیت‌های اقتصادی هماهنگ کنیم.

وی افزود: آموزش‌های دوگانه در بسیاری کشورهای جهان اجرایی شده و تجارب موفقی در این راستا شکل گرفته است. این نوع آموزش‌ها با همکاری نظام آموزشی و کارفرما، زمینه اجرایی پیدا می‌کند.

 

یکی از رویکردهای ما، توسعه مراکز آموزشی هیأت امنایی

به گفته محمدی: در بسیاری از کشورها سازمان‌هایی برای ارائه فراخوان فرصت‌های شغلی و سنجش صلاحیت افراد برای حضور در بازار کار وجود دارند؛ افراد در صورت عدم صلاحیت مهارتی برای اشتغال، به چرخه آموزش معرفی می‌شوند. ما نیز در کشور به واسطه هم‌آفرینی نظام آموزش تفاضامحور، مشارکت‌جو و تنظیم گر را عملیاتی می‌کنیم. ما اعتقاد داریم، تاکنون این هم‌آفرینی در نظام آموزشی رخ نداده و به این دلیل، موضوع مذکور در اولویت برنامه‌های سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای قرار گرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: در ۶ ماهه گذشته از ۱۳ استان بازدید و نشست‌هایی را با دانشگاه‌ها برگزار کرده‌ایم. یکی از رویکردهای ما در سال‌جاری، توسعه مراکز آموزشی هیات امنایی است که به معنی شکل‌گیری این مراکز، خروج سازمان از تصدی‌گری است. ظرفیت‌های بالای این مراکز، باعث شکل‌گیری خروجی‌های مناسب خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای، تأکید کرد: طرح کنسرسیوم مهارت را در هفت استان اجرایی کرده‌ایم؛ به این واسطه، سرمایه‌گذاری در مهارت‌های تقاضامحور و هماهنگی زیست‌بوم اشتغال صورت می‌گیرد. براساس کنسرسیوم مهارت، شرکت‌های مختلف در قالب اعضا، امکان درخواست یا تقاضای مهارت و دریافت این مهارت‌ها را خواهند داشت. این اقدام بازار کار را بی‌واسطه به بازار مهارت متصل می‌کند.
 

۲۰همت برای نوسازی زیرساخت‌های آموزشی کشور نیاز داریم

محمدی افزود: شناسایی و فراخوان یکصد فرصت مشارکت و سرمایه‌گذاری از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این دوره‌ی فعالیت سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای است. این برنامه با هدف توسعه مشارکت‌های مدنی، آموزش در محیط کار واقعی و مهارت‌های پیشرفته طراحی شده است.

وی ادامه داد: همچنین توسعه زیرساخت‌های آموزشی مراکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، سراسر کشور را در دوره جدید در دستور کار قرار داده‌ایم. در سال‌جاری حدود ۲۰ همت برای نوسازی زیرساخت‌های آموزشی کشور نیاز داریم؛ در این راستا به مشارکت‌های مردمی نیازمندیم. همچنین در این ارتباط، مسئولیت اجتماعی همه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار به این موضوع اختصاص یافته است.

معاون وزیر کار، تأکید کرد: طرح همنوا نیز امسال به صورت رسمی رونمایی خواهد شد؛ در قالب این طرح، زیرساخت‌های آموزشی سازمان در اختیار دانش‌آموزان هنرستان‌ها قرار می‌گیرد. معتقدیم که این طرح، آموزش کشور را با تغییر جدی مواجه می‌کند. شکل‌دهی به امکان‌سنجی و ایجاد مراکز ملی سنجش مهارت از دیگر برنامه‌های جدید سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای در سال‌جاری است.

وی همچنین توضیح داد: تربیت نیروی کار ماهر در حوزه اقتصاد دیجیتال را در چارچوب اولویت‌های سال‌جاری قرار داده‌ایم. تربیت ۵۰۰ هزار نفر نیروی کار ماهر در این حوزه را مورد هدف داریم. همین‌طور در طرح کارآفرین، اتصال مهارت‌آموز به کسب‌وکار موردنظر وی هدف‌گذاری شده است. در واقع در قالب این طرح، توسعه زیرساخت‌های خوداشتغالی کارآموزان مورد توجه است. شکل‌گیری زنجیره‌های خوداشتغالی و تولید و فروش در کشور ما جای خود را پیدا نکرده است.

محمدی ادامه داد: ما در سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، وفاق برای ایران ماهر را در چارچوب عنوان میثاق مهارت دنبال می‌کنیم. مهارت را باید کلید تغییر در زندگی افراد برشمرد. ما برای این کار با رویکرد فرابخشی، هم‌آفرینی با دستگاه‌ها را در دستور کار داریم.

 

سالانه ۱۷۰ هزار سرباز مهارت‌های آموزشی دریافت می‌کنند

رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای اضافه کرد: سالانه ۱۷۰ هزار سرباز، مهارت‌های آموزشی خود را از طریق سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

او گفت: ما برای تحقق برنامه‌های مشخص سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، مشارکت مردمی و بخش خصوصی را نیاز داریم. منابع پیش‌بینی شده در حوزه مسئولیت اجتماعی حوزه نفت و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار در صورت تأمین و تخصیص، برابر با بودجه سالانه سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای است.

وی ادامه داد: توسعه هنرستان‌ها در هر بخش، هزینه‌های هنگفتی دارد و راهکار آن، استفاده از زیرساخت‌های آموزشی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای برای بهره‌مندی دانش‌آموزان هنرستان‌هاست که در قالب طرح همنوا برنامه‌ریزی و دنبال می‌شود.

معاون وزیر کار بیان کرد: سیاست دوره جدید مدیریتی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای تربیت مربیان بسیاری در رشته‌های مختلف است؛ این افراد ارتباط استخدامی با این سازمان نخواهند داشت و در واقع این بخش از مربیان به صورت حق‌التدریس با سازمان همکاری می‌کنند. همچنین مراکز هیات امنایی و مراکز مشارکتی نیز امکان جذب مربی را خواهند داشت.

او در ادامه توضیح داد: ما در سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای ۱۲ هزار نفر همکار داریم که بیش از ۵ هزار نفر از این افراد در حوزه آموزش به عنوان مربی فعالیت دارند. رویکرد ما برای تامین نیروی انسانی موردنیاز به ویژه در حوزه مربیان، حق‌العمل و حق‌التدریس است. البته پیگیری جذب نیروی انسانی نیز هستیم.

محمدی گفت: اخیرا با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم توافقی را برای اجرای طرح‌های مهارتی در اوقات فراغت دانشجویان را مطرح و در حال مذاکره داریم.

وی همچنین تاکید کرد: سالانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار سرباز از طریق سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای موفق به کسب آموزش‌های مهارتی می‌شوند. در این طرح علاوه بر آموزش، فرصت جذب در بازار کار نیز برای سربازان ماهر وجود خواهد داشت؛ نمونه‌هایی از این اقدام با مشارکت برخی کارفرمایان انجام شده است.

  • گروه خبری : اخبار استانی
  • کد خبر : 121500
کلمات کلیدی
حامد غلامی
خبرنگار

حامد غلامی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین